PUBLIKACJE NASZYCH NAUCZYCIELI

 

 


Nasze doświadczenie w edukacyjno-badawczym Programie GLOBE zostało zaprezentowane na międzynarodowym spotkaniu w Szwajcarii.

W dniach 15 – 18 marca 2018 roku w Leysin American School  w Szwajcariiodbyło się spotkanie robocze poświęcone  naukom obywatelskim w edukacji szkolnej - „Citizen Science in the Classroom”w którym udział wzięli eksperci z zakresu edukacji, naukowcy oraz nauczyciele przedmiotów ścisłych.

W grupie 30 osób znalazło się 5 nauczycieli Programu GLOBE w Europie, w tym nauczycielka z Polski – Katarzyna Kwiatek-Grabarska.

Spotkanie miało na celu wywołanie krytycznej dyskusji między uczestnikami, którzy wspólnie zastanawiali się nad możliwościami zsynchronizowania  nauk obywatelskich „Citizen Science”  i  edukacji szkolnej oraz wypracowaniu metod i narzędzi mających na celu wzmacnianie nauk obywatelskich szkołach.

Warsztaty zostały zorganizowane w przez COST Action ( Europejski Program Współpracy w Dziedzinie Badań Naukowo-Technicznych) oraz Europejskie Stowarzyszenie Nauk Obywatelskich (ECSA).

W trakcie kilku dni odbyło się wiele sesji warsztatowych, plenarnych oraz dyskusji.
W ich trakcie uczestnicy spotkania prezentowali swoją wiedzę i doświadczenie w zakresie nauk obywatelskich.

Jedna z sesji była w całości poświęcona Programowi GLOBE i jego roli w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych.

Pani Katarzyna Kwiatek-Grabarska przedstawiła:

1. Poster

 “How To Encourage Students To Become  Citizen Scientists? Citizen Science in a field of Earth Sciences at Complex of Schools No.5 in Zabrze, Poland”

poster COST

2. oraz prezentację

“Can students become Citizen Scientists? The role of educational environmental programs in teaching science at school.”

Zarówno poster jak i prezentacja miały na celu ukazanie korzyści płynących z udziału w  projektach edukacyjnych wspierających  nauki przyrodnicze w szkołach i kształtowanie postaw badawczych wśród młodych ludzi,  ze szczególnym uwzględnieniem Programu GLOBE.

preze

 

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5 w Zabrzu uczestniczy w Programi GLOBE od 10 lat i doświadczenie nauczycieli podejmujących dzialania GLOBOWE jest bardzo duże.

Uczestnicy spotkania wzięli również udział w corocznych targach naukowych  GLOBE Day, organizowanych przez szkołę - Leysin American School.
Podczas tego dnia uczniowie szkoły prezentowali swoje projekty badawcze w dziedzinie nauk ścisłych. 
Dzień ten rozpoczął wykład Mary Ford - Dyrektor ds. Programów Edukacyjnych w National Geographic Society w Waszyngtonie,  a zakończył się prezentacją Margaret Gold, która odpowiedzialna jest za rozwój  technologii mobilnych i internetowych wspomagających naukę  w Muzeum Historii Naturalnej  w Londynie. Margaret Gold również koordynuje i wspiera projekty Citizen Science.
Prelegentki odniosły się do efektów swojej pracy na polu nauk obywatelskich i edukacji.

Podsumowując, główny cel spotkania, czyli opracowywanie praktycznych rozwiązań dla budowania przyszłości nauk obywatelskich w szkołach, ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania narzędzi szkoleniowych, w tym filmów wideo i MOOC został zrealizowany. 
Opracowano wstępną koncepcję warsztatów szkoleniowych i MOOC mającą na celu zwiększeni synergii między nauką obywatelską a edukacją szkolną. 
Szczególnie aktywnie włączyła się w przygotowanie propozycji szkoleniowych dla nauczycieli przedmiotów ścisłych grupa nauczycieli Programu GLOBE.

Udział w warsztatach pozwolił również na pogłębienie wiedzy z zakresu nauk obywatelskich. Wymiana doświadczeń z innymi uczestnikami pozwoliła wrócić uczestniczce spotkania z całą gamą nowych inspiracji, które może teraz wprowadzać do pracy z uczniami, a także dzielić się nimi z innymi nauczycielami.

Całe spotkanie odbywało się w niezwykłej, alpejskiej scenerii, w miejscowości Leysin, położonej w zachodniej części Szwajcarii, w kantonie Vaud, w miejscu gdzie Prealpy Fryburskie spotykaj się z Alpami Berneńskimi.

Opracowała: Katarzyna Kwiatek-Grabarska


Relacja z seminarium kontaktowego ‘Integration of gamification into curriculum’

20160609 002340 resizedRelacja z seminarium kontaktowego eTwinning
‘Integration of gamification into curriculum’

(Wilno, 8-11.06.2016)

Co może robić grupa 60 nauczycieli z 10 krajów europejskich przez 3 dni?
Oczywiście…świetnie się bawić! Jakżeby inaczej, jeżeli tematem ich spotkania jest gamifikacja w edukacji.

Już pierwsze chwile w sali wykładowej i nietypowe „lodołamacze” pozwalają oswoić się z nowymi ludźmi wokół.

Szybko (pierwsza gra!) porównujemy nasze zainteresowania zawodowe i oczekiwania dotyczące seminarium, dzielimy się na grupy i błyskawicznie wymyślamy pantomimę, która zilustruje temat planowanego projektu.

Ktoś kiedyś powiedział „All teachers are failed actors”.
Sądząc po entuzjazmie, z jakim wybiegamy na zaimprowizowaną scenę, rzeczywiście w każdym nauczycielu jest coś z aktora. W Wilnie jeszcze wielokrotnie będziemy mogli te aktorskie pierwiastki przetestować.

 

Przed nami trzy dni wytężonej pracy.
W programie informacje o tym, jak stworzyć dobry projekt w eTwinningu, jak używać urządzeń mobilnych w klasie (tak, tak – chodzi też o te komórki, które bywają w szkole na wygnaniu!) oraz jak stosować techniki znane z gier do motywowania uczniów.

Przy okazji poznajemy bliżej nauczycieli pracujących w naszej grupie: Węgra, którego ulubioną kreskówką jest czeski Krecik, Austriaka – naukowca i nauczyciela w jednym, który mieszka w dzielnicy, gdzie samochody są zakazane, Chorwata – dowcipnego miłośnika książek czy włoskiego nauczyciela wyśpiewującego „O sole mio”.
I wygrywamy kolejną grę – mamy najwięcej kliknięć na naszą flagę, do której linki zamieszczaliśmy w portalach społecznościowych!

20160610 102032 resizedPracy jest tyle, że przerwy kawowe skracamy do 5 minut, a nawet na posiłkach siadamy w grupach roboczych i między zupą a drugim daniem dzielimy się projektowymi pomysłami. Zdarzają się nam też dodatkowe atrakcje: dłuższa przerwa poobiednia spędzona w pobliskim parku staje się okazją do zobaczenia na litewskim niebie dwóch F-16.

20160609 093416 resized

Dni na szkoleniu mijają błyskawicznie. Opisujemy szczegółowo nasz grupowy projekt, rejestrujemy go na platformie eTwinningu, dowiadujemy się, jak poruszać się po świecie eTwinningLive, podziwiamy pomysły innych grup i słyszymy komentarze ambasadorów programu na temat jakości przedstawionych projektów, a potem naszą grupą wychodzimy na środek i przedstawiamy założenia własnego projektu. Ciekawe, czy spodoba się naszym uczniom?

Później jeszcze króciutka wycieczka po centrum w strugach deszczu i oficjalny obiad z niespodzianką: występami miejscowego zespołu ludowego. I nadzieja, że uda się w nowym roku szkolnym wykorzystać Blendspace, TaleBlazer i GoConqr czy Kahoot. Let’s have fun!

Opracowała: Uczestniczka seminarium Beata Dziembała, nauczyciel ZSO nr 5 w Zabrzu