Wycieczka "Niepodległa"

11 października 2018 roku o 7.30 grupa 52 uczniów z ZSO nr 5 w Zabrzu wraz z czwórką opiekunów w towarzystwie uczniów z I LO z Rudy Śląskiej wyruszyła "Śladem kształtowania II RP". Do przejechania było prawie 350 kilometrów!

 
Wycieczka odbyła się w ramach projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej
"Wolność - Godność - Niepodległość"
 
Razem w Cieszynie

Wyjazd rozpoczął się od Bydlina a dokładnie Pomnika Legionistów, upamiętniającego jedną z pierwszych bitew stoczonych w dniach 17-19 listopada 1914 roku pod Krzywopłotami.
W czasie bitwy zginął przyrodni brat Ignacego Paderewskiego - Stanisław a ciężko ranny ojciec bohatera "Kamieni na szaniec" Jana Bytnara - Stanisław Bytnar.
 
Pomnik Legionistw w Bydlinie
 
Następnie w Kotowicach i Włodowicach uczniowie zobaczyli cmentarze z I wojny światowej. Dowiedzieli się również jak wyglądały ówczesne nieśmiertelniki, kim był Dusan Jurkovic i jak przebiegały dalsze walki w czasie Wielkiej Wojny z udziałem Polaków.
 
Wodowice
 
Kolejnym punktem wycieczki było Zawiercie, gdzie mieściło się biuro werbunkowe Legionów. Mowa była również o życiu codziennym w czasie wojny, epidemiach tyfusu, niebezpiecznych wyprawach w celu zdobycia żywności i nastawieniu mieszkańców Zawiercia i okolic zarówno do Austriaków, Niemców, jak i Rosjan. Nie zabrakło również opowieści o dromaderkach np. Aleksandrze Piłsudskiej, które przewoziły m.in. z Częstochowy broń i proch, niezbędne do działań konspiracyjnych przed I wojną światową oraz o siłaczkach np. Faustynie Morzyckiej, opisanej przez Stefana Żeromskiego.
 
Kolegiata w. Piotra i Pawa w Zawierciu

Ostatnim punktem wyprawy był Cieszyn, gdzie 16 października 1918 roku powstała Rada Narodowa Księstwa Cieszyńskiego - pierwsza polska władza na ziemiach polskich.
W jej skład wchodziła m.in. Zofia Kirkor - Kiedroniowa, której burzliwe dzieje uczniowie poznali zwiedzając Cieszyńską Uliczkę Kobiet.
I to właśnie jej postać uznali za najciekawszą spośród wszystkich omawianych podczas wycieczki. 

Ciko ustawi si do zdjcia
 
Na tym jednak nie koniec, przechodząc obok Nike Cieszyńskiej, trudno nie wspomnieć było o walkach o granice II RP m.in. z Czechosłowacją i bitwą pod Skoczowem.

Oprócz opowieści związanych z walką, matkach i ojcach niepodległości, uczniowie zobaczyli cieszyńskie wzgórze zamkowe, najstarszy zabytek romański w województwie śląskim - rotundę św. Mikołaja, cieszyńską Wenecję i zabytkowy rynek.
Podziwiać mogli przepiękne jurajskie widoki m.in. na górę Zborów a to wszystko w towarzystwie słońca, barw jesieni i babiego lata.

Zdjęcia: Sara B,, Sonia Ć., Magdalena M., Dominika O., Zuzanna St., Paweł B., Łukasz G. i Krzysztof K.

Opracowała: Anna Skiendziel


Nasze doświadczenie w edukacyjno-badawczym Programie GLOBE zostało zaprezentowane na międzynarodowym spotkaniu w Szwajcarii.

W dniach 15 – 18 marca 2018 roku w Leysin American School  w Szwajcariiodbyło się spotkanie robocze poświęcone  naukom obywatelskim w edukacji szkolnej - „Citizen Science in the Classroom”w którym udział wzięli eksperci z zakresu edukacji, naukowcy oraz nauczyciele przedmiotów ścisłych.

W grupie 30 osób znalazło się 5 nauczycieli Programu GLOBE w Europie, w tym nauczycielka z Polski – Katarzyna Kwiatek-Grabarska.

Spotkanie miało na celu wywołanie krytycznej dyskusji między uczestnikami, którzy wspólnie zastanawiali się nad możliwościami zsynchronizowania  nauk obywatelskich „Citizen Science”  i  edukacji szkolnej oraz wypracowaniu metod i narzędzi mających na celu wzmacnianie nauk obywatelskich szkołach.

Warsztaty zostały zorganizowane w przez COST Action ( Europejski Program Współpracy w Dziedzinie Badań Naukowo-Technicznych) oraz Europejskie Stowarzyszenie Nauk Obywatelskich (ECSA).

W trakcie kilku dni odbyło się wiele sesji warsztatowych, plenarnych oraz dyskusji.
W ich trakcie uczestnicy spotkania prezentowali swoją wiedzę i doświadczenie w zakresie nauk obywatelskich.

Jedna z sesji była w całości poświęcona Programowi GLOBE i jego roli w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych.

Pani Katarzyna Kwiatek-Grabarska przedstawiła:

1. Poster

 “How To Encourage Students To Become  Citizen Scientists? Citizen Science in a field of Earth Sciences at Complex of Schools No.5 in Zabrze, Poland”

poster COST

2. oraz prezentację

“Can students become Citizen Scientists? The role of educational environmental programs in teaching science at school.”

Zarówno poster jak i prezentacja miały na celu ukazanie korzyści płynących z udziału w  projektach edukacyjnych wspierających  nauki przyrodnicze w szkołach i kształtowanie postaw badawczych wśród młodych ludzi,  ze szczególnym uwzględnieniem Programu GLOBE.

preze

 

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5 w Zabrzu uczestniczy w Programi GLOBE od 10 lat i doświadczenie nauczycieli podejmujących dzialania GLOBOWE jest bardzo duże.

Uczestnicy spotkania wzięli również udział w corocznych targach naukowych  GLOBE Day, organizowanych przez szkołę - Leysin American School.
Podczas tego dnia uczniowie szkoły prezentowali swoje projekty badawcze w dziedzinie nauk ścisłych. 
Dzień ten rozpoczął wykład Mary Ford - Dyrektor ds. Programów Edukacyjnych w National Geographic Society w Waszyngtonie,  a zakończył się prezentacją Margaret Gold, która odpowiedzialna jest za rozwój  technologii mobilnych i internetowych wspomagających naukę  w Muzeum Historii Naturalnej  w Londynie. Margaret Gold również koordynuje i wspiera projekty Citizen Science.
Prelegentki odniosły się do efektów swojej pracy na polu nauk obywatelskich i edukacji.

Finalnie, główny cel spotkania, czyli opracowywanie praktycznych rozwiązań dla budowania przyszłości nauk obywatelskich w szkołach, ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania narzędzi szkoleniowych, w tym filmów wideo i MOOC został zrealizowany. 
Opracowano wstępną koncepcję warsztatów szkoleniowych i MOOC mającą na celu zwiększeni synergii między nauką obywatelską a edukacją szkolną. 
Szczególnie aktywnie włączyła się w przygotowanie propozycji szkoleniowych dla nauczycieli przedmiotów ścisłych grupa nauczycieli Programu GLOBE.

Udział w warsztatach pozwolił również na pogłębienie wiedzy z zakresu nauk obywatelskich. Wymiana doświadczeń z innymi uczestnikami pozwoliła wrócić uczestniczce spotkania z całą gamą nowych inspiracji, które może teraz wprowadzać do pracy z uczniami, a także dzielić się nimi z innymi nauczycielami.

Całe spotkanie odbywało się w niezwykłej, alpejskiej scenerii, w miejscowości Leysin, położonej w zachodniej części Szwajcarii, w kantonie Vaud, w miejscu gdzie Prealpy Fryburskie spotykaj się z Alpami Berneńskimi.

Opracowała: Katarzyna Kwiatek-Grabarska