Drodzy Rodzice!

Nadrzędna kategoria: Centrum Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej Kategoria: Psycholog szkolny
Opublikowano

Drodzy Rodzice! hands 2847508 640

Obecna sytuacja spowodowana zagrożeniem epidemicznym nie jest obojętna również dla naszego zdrowia psychicznego. U niektórych dominującą emocją może być strach wywołany możliwością zakażenia, problemami związanymi z pracą, niepewną przyszłością. 

Przytłaczające okoliczności mogą niektórym dotkliwie doskwierać, jednak pamiętajmy, że zarówno dorośli, jak i dzieci, które potrzebują wsparcia i pomocy psychologicznej, mogą je otrzymać bez wychodzenia z domu (pomocy nieustannie udziela m. in.  MOPR w Zabrzu, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w ZSO nr 5).

Czas, w którym dziecko nie chodzi do szkoły, można wykorzystać na to, aby stało się ono bardziej samodzielne. Warto zachęcać je do sprzątania swojego pokoju, ale też przygotowania prostych posiłków razem z rodzicami oraz pomocy w innych domowych obowiązkach.

Nie przejmujmy się, jeśli coś nie będzie idealnie i porządnie zrobione, ponieważ tak naprawdę celem włączania dziecka w domowe obowiązki nie jest posprzątanie tak, aby było czysto. Zatem prawdziwym celem jest:

  1. Wzmacnianie poczucia wartości i samooceny: "Potrafię samodzielnie zrobić dużo rzeczy w domu, jestem w tym całkiem dobry. Moja jajecznica wyszła wczoraj nawet lepiej niż jajecznica mamy."
  2. Wzmacnianie wytrwałości i motywacji: "Jeszcze nie umiem robić tego tak dokładnie, ale rodzice mówią, że na wszystko trzeba czasu i niedługo będę w tym jeszcze lepszy."
  3. Poczucie wspólnoty rodzinnej: "Jestem potrzebny, pomagam i dzięki mnie - każdy dziś dostał dobrą herbatę na śniadanie. Ja dbam o nich, oni o mnie."
  4. Poczucie aprobaty rodziców: "Rodzice są ze mnie dumni, lubię im pomagać." (Nie wynagradzajmy za obowiązki. Chwalmy często, ale nie dawajmy nagród za to, że dziecko coś zrobiło. Chcemy, żeby dzieci pomagały nie dla nagród, ale dlatego że normalne jest wspólne dbanie o dom i pozostałych domowników.)
  5. Poczucie samowystarczalności i niezależności: "Lubię, jak mama robi mi pyszne jedzenie, ale kiedy jest zajęta, nie muszę nikogo prosić o kanapki ani o podgrzanie obiadu w mikrofalówce, bo to przecież proste."
  6. Poczucie satysfakcji i dobrze wykorzystanego dnia - dzieci tak samo jak my czują się lepiej wieczorem, kiedy kładą się do łóżka z poczuciem, że nie oglądały cały dzień bajek, ale zrobiły coś pożytecznego i przydały się. Ma to znaczenie szczególnie teraz, kiedy dni robią się podobne, wpadamy w apatię, a czasem nawet w brak motywacji do czegokolwiek - nie dajmy się temu!

Pamiętajmy również o tym, że pojawiająca się niekiedy nuda jest doskonałym wyzwalaczem kreatywności, potrzebnym dla optymalnego rozwoju dziecka.

Wspólne sprzątanie i gotowanie może być całkiem przyjemne. Zróbmy z obowiązków okazję do rozwoju dzieci i wspólnego, miło spędzanego czasu. Pozwoli to również ograniczyć czas spędzany przed telewizorem, komputerem czy smartfonem.

Psycholog szkolny